Programmalijnen en samenlevingsopbouw

Humanitas voert in heel het land ruim 650 activiteiten en projecten uit op het gebied van maatschappelijke dienstverlening en samenlevingsopbouw. Deze activiteiten en projecten zijn onderverdeeld in vijf thema’s, ook wel programmalijnen genoemd, en een aparte lijn ‘Samenlevings- en verenigingsopbouw’. Elke programmalijn heeft zijn eigen specifieke doelgroep.

Elk kind telt

Alle activiteiten en projecten rond jeugd en opvoeding. Denk aan Home-Start, Begeleide OmgangsRegeling Humanitas en Humanitas Vakantieweken.

Vallen en opstaan

Voor mensen die tijdelijk niet voor zichzelf kunnen zorgen en die weer willen meedoen in de maatschappij. Hieronder vallen bijvoorbeeld Humanitas Thuisadministratie en Humanitas Delinkwentie & Samenleving.

Alleen en samen

Voor mensen in een sociaal isolement. Voorbeelden zijn Humanitas Tandem, Humanitas Taalmaatjes en Humanitas Chat.

Oud en redzaam

Deze activiteiten en projecten richten zich op ouderen die actief en zelfstandig willen blijven. De Humanitas Buurtkamers vallen bijvoorbeeld hieronder.

Verwerken en verder

Met deze activiteiten en projecten ondersteunt Humanitas mensen die een verlies te verwerken hebben. Voorbeelden zijn Humanitas Jongeren in Rouw en Humanitas Lotgenotencontact.

Samenlevings- en verenigingsopbouw

Overal in de samenleving ontwikkelt en ondersteunt Humanitas, al dan niet samen met andere maatschappelijke organisaties, nieuwe initiatieven die ondersteuning bieden aan mensen in de knel. Deze initiatieven stellen mensen in staat actief verantwoordelijkheid te nemen voor de eigen omgeving. Onder verenigingsopbouw verstaat Humanitas het versterken en ondersteunen van haar vrijwilligersapparaat, onder andere met basistrainingen, terugkombijeenkomsten en masterclasses.