Innovatie

Stimuleren van vernieuwende activiteiten

Het hoofdbestuur heeft in 2011 twee bestemmingsreserves gevormd ter stimulering van activiteiten: een bestemmingsreserve voor ‘Innovatieve en strategische activiteiten met maatschappelijke output’ en een voor ‘Innovatieve activiteiten gericht op verbetering van het intern functioneren’.

Helemaal Humanitas Prijs 2011

De Helemaal Humanitas Prijs wordt sinds 2007 elk jaar uitgereikt aan een activiteit die staat voor wat Humanitas is en wil zijn. Activiteiten dus die de kernwaarden van de vereniging uitdragen, zoals gelijkwaardigheid en zelfbeschikking.

De Helemaal Humanitas Prijs 2011 is gewonnen door het Maatjesproject Slachtoffers Mensenhandel (MSM) van de afdeling Utrecht-stad, Lek en Weide. Doel is slachtoffers van mensenhandel uit hun isolement te halen door ze in contact te brengen met een ‘maatje’. Deze vrijwilliger kan helpen bij het leren van de Nederlandse taal en ondersteunt bij het vinden van ‘goede’ vrienden.

De jury roemde het feit dat vooral jonge vrijwilligers dit ‘zware, moeilijke en dappere werk’ doen en is onder de indruk van de manier waarop het project als enige Utrechtse vrijwilligersproject op dit terrein met veel professionele organisaties samenwerkt. Het prijzengeld van € 10.000 zal gebruikt worden om het project te kunnen voortzetten.