Verslagzoeker help

Verfijn uw zoekopdracht
Terug naar zoekresultaten

Nationale Postcode Loterij en VriendenLoterij

Nationale Postcode Loterij en VriendenLoterij bedankt!

Ook in 2011 ontving Humanitas substantiële bedragen van de Nationale Postcode Loterij en de VriendenLoterij. Deze loterijen keren aantrekkelijke prijzen uit aan de deelnemers, maar met de helft van de opbrengst geven zij ook vele honderden miljoenen aan goede doelen, waaronder Humanitas. De gesteunde goede doelen worden structureel door de loterijen gefinancierd. Ook dat is heel waardevol.

Uit de loterijopbrengsten van 2011 keerde de Postcode Loterij een bedrag van € 4,5 miljoen uit aan Humanitas. Van de VriendenLoterij ontving Humanitas € 469.447. Humanitas is bijzonder blij met deze bijdragen. Dankzij deze twee loterijen kan de organisatie voortbestaan en vernieuwen, en kan zij haar maatschappelijk belangrijke werk blijven doen.

Postcode Loterij-fietsen voor Humanitas

In december werden 112 speciale Postcode Loterij-fietsen uitgedeeld aan drie goede doelen, waarvan Humanitas er één was. Het zijn fietsen van prijswinnaars van de loterij die de fietsen zelf niet nodig hebben en deze teruggeven aan de loterij om ze te doneren aan een goed doel. Humanitas verdeelde haar 30 fietsen onder de vijf activiteiten die genomineerd waren voor de Helemaal Humanitas Prijs.

Media-aandacht dankzij Postcode Loterij

De Postcode Loterij droeg in 2011 niet alleen financieel bij aan het voortbestaan van Humanitas, maar ook in publicitair opzicht. In de uitzendingen van veelbekeken programma’s als Koffietijd waren ‘nieuwsflitsen’ te zien van Humanitas en andere goede doelen die een bijdrage ontvangen van de loterij.

Humanitas was ook te horen in radiospots van de loterij waarin lotenkopers werden bedankt voor hun financiële steun. Deze commercial werd uitgezonden in de periode rondom het Goed Geld Gala in februari en in het kader van de 'Bedankt Nederland campagne'. De radiocampagne werd ondersteund met tv-spots en mailings om het effect te maximaliseren. Dit was voor Humanitas en de andere 74 organisaties een mooie gelegenheid om hun werk onder de aandacht te brengen en een duidelijke (bedank)boodschap aan de trouwe deelnemers van de loterij.

De paginagrote advertentie in het Financieele Dagblad en het Algemeen Dagblad, waarin de bijdrage van de Postcode Loterij aan Humanitas werd belicht, was ook een mooie gelegenheid om het werk van Humanitas bij het Nederlands publiek onder de aandacht te brengen.

Het belang van goede-doelen-loterijen

Met de flinke bezuinigingen die de komende periode op de politieke agenda staan, neemt het belang van particuliere fondsenwervers zoals de Nationale Postcode Loterijtoe. De goededoelenloterij is een bewezen en succesvol middel tot fondsenwerving. De Nationale Postcode Loterij, BankGiro Loterij en VriendenLoterij werven jaarlijks € 400 miljoen voor het goede doel. Dat is meer dan € 1 miljoen per dag. De steun is meerjarig en de bijdragen zijn vrij te besteden.De drie loterijen hebben als missie het steunen van goede doelen die werken aan:

  • een rechtvaardige en groene wereld: Nationale Postcode Loterij
  • cultuur en behoud cultureel erfgoed: BankGiro Loterij
  • verbetering van welzijn en gezondheid in Nederland: VriendenLoterij

Maandelijks spelen miljoenen huishoudens in Nederland met deze loterijen mee. Met de helft van hun lot dragen ze bij aan een betere wereld.

De kansspelwetgeving zal waarschijnlijk ook weer in het volgende kabinet aan de orde komen. Het kijkt naar de inrichting van de loterijmarkt, de manier waarop vergunningen worden verleend en het instellen van een kansspelautoriteit. Humanitas hoopt dat de eventuele wijzigingen in de kansspelmarkt de VriendenLoterij en de Nationale Postcode Loterij voldoende ruimte laten om de succesvolle fondsenwerving op dit niveau voort te zetten. Zonder hen zou Humanitas veel van haar initiatieven immers niet (goed) kunnen realiseren!

Toegevoegd aan Mijn verslag voeg toe aan Mijn verslag

Pagina opties

Mijn verslag

0 artikelen in Mijn verslag